Del Perelló a l'Ampolla pel GR-92

Ruta a peu per la rodalia de l'Ampolla

Ruta del Perelló a l'Ampolla pel GR-92

Època recomanada: tot l'any
Senyalització: parcialment

Descripció
L'itinerari proposat coincideix amb el GR-92 Sender Mediterrani, surt de la platja de l'Àliga, que es troba fronterera entre l'Ametlla de Mar i el Perelló, i es dirigeix en direcció a l'Ampolla. El recorregut transcorre arran de mar, resseguint els antics camins de ronda, que fins fa poc transitaven els carrabiners per vigilar l'activitat dels contrabandistes, que aprofitaven la foscor de la nit en un litoral tan abrupte.

Aquesta excursió transcorre per indrets de la costa poc alterats i de gran bellesa. Els trams rocosos s'intercalen amb petites cales de pedra petita, on s'amunteguen els còdols que arrosseguen els torrents durant les riuades. El cromatisme d'aquesta passejada és d'una intensitat captivadora: des de l'ocre i el daurat dels màrgens als tons roginosos dels penya-segats, tot combinat amb el verd dels pinars i el blau intens del mar.

Ruta del Perelló a l'Ampolla pel GR-92

Recorregut
0,000 km Platja de l'Àliga. Començament del PR-C 80. Es travessa i es va per un camí que puja i va a buscar el camí de ronda per sobre del penya-segat, el qual torna a estar en bon estat.
0,850 km Cala Moros. Sense arribar al final de la cala, cal cercar un camí a l'altre costat que puja ràpidament fent unes llaçades. Des d'aquí fins al PK 10,700, pot mancar senyalització en algun tram. En cas de dubte, convé seguir sempre el més a prop possible del mar.
1,000 km Escales. Es deixen a mà esquerra, són un accés a la platja. El sender va pel camí de ronda. A 100 metres en un replà es deixa un camí a mà dreta.
1,700 km Bifurcació. Es deixa un corriol a mà dreta. Abans d'arribar a la via del tren es va a l'esquerra i es baixa a Cala Pins, se segueix el camí de ronda entre el mar i la via per terreny irregular. Més endavant es baixa ran de mar per passar per sota d'uns xalets i es continua sempre prop del mar. No hi ha, per tant, possibilitat de pèrdua.
2,150 km Platja de Santa Llúcia. Es va per la carretera d'accés, preferentment pel camí de fusta per a vianants.
2,450 km Platja Morro de Gos. Se segueix pel passeig marítim, totalment restaurat.
2,750 km Cala la Buena. Es travessa i es va per sobre del penya-segat.
3,350 km Escales. Es pugen unes escales i es passa pel davant del bar restaurant Perales, es va a l'oest; en arribar a la carretera es gira a l'esquerra i per unes escales es baixa a l'arena.
3,850 km Platja de Cap-roig. Sense trepitjar l'arena, es va pel costat del mur d'una finca vers el sud-oest per unes malmeses escales. Més endavant es passa pel cap Roig.
4,600 km Cala Maria. Se segueix pel camí de ronda.
5,550 km Cala Baconé. S'hi arriba per una escala de fusta que baixa fins a la platja. El GR-92 continua ran de mar pel camí de ronda. Més endavant s'entra a l'Ampolla, es passa per la platja dels Capellans, pel carrer Mar, carrer Banys i carrer Vista Alegre, sempre ran de mar. Es deixa el port a l'esquerra i tot passant per un pont de vianants s'enllaça amb el passeig Ramon Pous.
6,550 km L'Ampolla. Carrer Ronda de Mar.

*Aquest recorregut es pot fer a la inversa.