El Pas de l'Ase

Ruta a peu per la rodalia de Móra d'Ebre

Pas de l'Ase a Móra d'Ebre

Móra d'Ebre

Època recomanada: tot l'any
Senyalització: no

Descripció
A través d'antics camins com el de Sirga o el de Mules s'accedeix al pas de l'Ase, un congost amb parets verticals on l'Ebre s'obre pas entre les muntanyes. Aquest paisatge engorjat és també un punt de separació entre els municipis del nord de la comarca, més desenvolupats tecnològicament, i els del sud, on predomina una economia agrària.

Recorregut
Cal sortir de l'Ajuntament de Móra d'Ebre en direcció al riu. Quan s'arriba a la barana es tomba a l'esquerra: aquí s'inicia el trajecte, que en alguns trams coincideix amb l'antic camí de Sirga. De seguida es passa l'embarcador del club nàutic.

Als 40 minuts s'observen a mà dreta uns horts vora unes roques, on es troben unes coves condicionades com a petits refugis. En acabar-se l'asfalt se segueix una estona per sota de les roques fins que als 50 minuts es topa amb una bifurcació: cal fer cap a la dreta.

A l'hora de recorregut es passa per davant d'una casa i el camí s'apropa a la via del tren, on es bifurca. Es continua pel sender de la dreta que avança per un pas sota la via. Es deixen enrere dos masies i s'observa a l'altre cantó el poble de Garcia.

Es creua, a l'hora i escaig, el GR 7-1 (sender de gran recorregut), senyalitzat amb marques blanques i roges, que per la dreta duu a un pas de barca per on s'accedeix a Garcia. Es prossegueix recte i, entre camps d'oliveres i vinyes, es passa a l'esquerra el baixador de tren de Garcia.

Es travessa un petit bosc i, a l'hora i 26 minuts, el camí s'apropa a la via del tren. Es passa entre un penya-segat i el riu: s'està entrant al Pas de l'Ase. Es continua recte entre engorjades muntanyes i boscos de ribera deixant diversos túnels ferroviaris.

Transcorreguda una hora i 38 minuts apareix una bifurcació i es tomba a la dreta vorejant un camp abandonat. En arribar al final d'aquest camp s'acaba el camí i cal prendre un senderol que s'enfila fins al costat de la via i, després, pel rocam per sobre d'un altre túnel. El trajecte coincideix en alguns trams amb el vell i empedrat camí de Mules, amb murs i escales de pedra, que a través del Pas de l'Ase unia Móra d'Ebre i Ascó. Des d'aquí es té una bona panoràmica del curs de l'Ebre. S'ha de parar atenció perquè el camí a vegades és poc clar i difícil de seguir.

Finalment, a l'hora i tres quarts, s'arriba al Pas de l'Ase. El sender discorre per dalt d'un mur de contenció, sobre la via del tren. És un tram un xic perillós, ja que s'és a una considerable alçada gairebé en vertical sobre la via. En aquest punt s'acaba l'excursió i es desfà el camí.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de roba i calçat adequats, una cantimplora i menjar suficient.

Font: ACNA SL
Més informació a la web del Palau Robert

Javascript is required to view this map.