Estels del Sud. 1 Arnes-Beseit

Època recomanada: tot l'any
Senyalització:

Descripció
La travessa Estels del Sud és un itinerari pel Parc Natural dels Ports, situat a ponent del curs baix de l'Ebre, que enllaça de manera circular els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis de Font Ferrera i de Caro. El recorregut discorre entre els 280 i els 1250 m d'altitud, suma 100,19 km de distància i un desnivell positiu acumulat de 4.230 metres. Transcorre pràcticament en la seua totalitat per camins i pistes de muntanya. És una ruta d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió.

El Parc Natural dels Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic, amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre d'altres espècies animals s'hi pot trobar pràcticament en exclusiva la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica).

Pel que fa a la vegetació d'aquestes muntanyes destaquen especialment les fagedes, que són de les més meridionals d'Europa, protegides a través de la Reserva Natural Parcial de les Fagedes dels Ports. La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

L'etapa d'Arnes a Beseit és la que es descriu com a primera, encara que la travessa també es pot iniciar o continuar des d'altres punts com els refugis de Font Ferrera i de Caro, Beseit o Paüls, però cal tindre en compte que Arnes, Beseit i Paüls són els únics accessos amb transport públic.

Es discorre pels contraforts de la façana nord-oest del massís del Port. Des dels cultius de fruiters i d'oliveres el recorregut puja a un cim emblemàtic, la punta de Penyagalera, des d'on es té una panoràmica impressionant. També es voreja la magnífica paret de la Roca Dreta, amb el riu de les Valls que en solca els peus. A Beseit es pot visitar el nucli antic, destacant-ne els portals de l'antiga muralla, i anar a l'assut àrab. Per dormir es pot triar una de les moltes cases rurals del poble o bé anar al càmping municipal, al coll de les Forques.

Recorregut
Des del nord-est i centre del Principat, cal dirigir-se a Arnes per les sortides 34 o 35 de l'autopista AP-7
(Reus Oest, Reus Sud), continuar fins a Reus per l'autovia (10 km) i agafar l'N-420 en direcció a Falset, Móra d'Ebre i Gandesa (70 km de bona carretera). Des de l'oest i el sud, cal dirigir-se a Gandesa a través de les carreteres C-12, de Tortosa a Lleida, i l'N-420. A Gandesa, des de la mateixa població o 6 km després per la mateixa N-420, es prendrà la carretera TV-3531 fins a Bot, la T-334 fins a Horta de Sant Joan i la T-330 fins a Arnes (31 km en total).

0,00 km (503 m). Es parteix d'Arnes per una pista asfaltada que surt en direcció sud-est des del costat
esquerre de l'escola de la Miranda.

1,63 km (519 m). Bifurcació: es deixa la pista asfaltada i se'n pren una de terra de la dreta (SE) que, 500 m més endavant, cal abandonar per prendre un camí a mà dreta que puja suaument en
direcció sud.

2,60 km (579 m). A la següent bifurcació es deixa el camí, que baixa a l'esquerra (S), i es trenca a la dreta planejant cap al sud-oest.

4,05 km (590 m). S'arriba al revolt d'una pista i se segueix recte, tot deixant a l'esquerra el tram que baixa. Poc més endavant es troba una bifurcació, on es pren la pista de la dreta. Es continua en direcció sud-oest i, en un revolt a la dreta, s'abandona la pista per prendre un camí de l'esquerra (SO; km 4,77, 600 m) que, de seguida, passa vora una bassa i accedeix a uns camps de fruiters, al costat del mas de la Creu, que s'estenen linialment en direcció sud-oest. Se segueix per la banda esquerra dels camps tot anant a buscar la pista forestal que puja fort (SO) fins a sortir a un petit coll.
Es baixa per l'altra banda del collet, encara en direcció sud-oest, i s'arriba al riuet de les Valls, on es gira bruscament a l'esquerra canviant el sentit de la marxa (SE) tot remuntant el riu per la riba esquerra. Es passa per l'estret de les Valls, amb les impressionants parets del Blau i la Roca Dreta al nord i la curiosa punta de l'Àliga al sud.

7,70 km (571 m). Bifurcació. Quan la vall s'orienta cap al sud, davant del mas de les Valls, el trajecte creua el riu i se'n va a la dreta pujant (SO) fins al coll de Xertó (km 8,82, 726 m). Es davalla per l'altre cantó i, al cap de poc, es deixa un camí que marxa a l'esquerra i es continua descendint paral·lel a un torrent fins al fons de la vall, on es troba una pista al costat de la caseta de Ganxo (km 10,06, 556 m). Cal prendre-la cap a la dreta seguint a ponent el curs del riu d'Algars i, als 200 m, travessar-lo per prosseguir per una pista que el remunta (E/SE) per l'altra riba.

10,65 km (557 m). Bifurcació. S'ascendeix per una pista de la dreta (SO; hi ha un roc pintat que indica el camí cap a Penyagalera. Passat un quilòmetre la pista esdevé un camí, anomenat de la costa d'Arrancapets, que s'enfila en direcció sud-oest fins al coll de Pelele (km 12,75, 890 m), des d'on cal enlairar-se cap al nord per un senderó, a voltes perdedor, que mena a la punta de Penyagalera.

13,89 km (1026 m). S'arriba al llom de Penyagalera, on el camí fa un revolt a l'esquerra i comença a baixar: en aquest punt es pren el trencall que segueix el llom en direcció nord-est fins a coronar la punta de Penyagalera en 70 m. Un cop al cim es torna enrere fins a l'encreuament i es continua la ruta tot davallant per la dreta (NO) compartint senyals amb el sender de petit recorregut PR TE-151.

17,89 km (564 m). S'accedeix al fons de la vall, es creua el riu d'Ulldemor i es puja per l'altra riba fins a sortir, en pocs metres, a una pista asfaltada, que es pren a la dreta —resseguint al principi el curs del riu a ponent— fins a Beseit.

21,06 km (599 m). Beseit. Final de l'etapa.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

Adreces

www20.gencat.cat/portal/site/parcsnaturals

Font: ACNA, SL - Generalitat de Catalunya i Estels del Sud
Més informació a la web del Palau Robert i a la web Estelsdelsud.com

Javascript is required to view this map.