Estels del Sud. 2 Beseit-Refugi de Font Ferrera

Ruta a peu des de Beseit

Terres de l'Ebre

Època recomanada: tot l'any
Senyalització:

Descripció
La travessa Estels del Sud és un itinerari pel Parc Natural dels Ports, situat a ponent del baix curs de l'Ebre, que enllaça de manera circular els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis de Font Ferrera i de Caro. El recorregut discorre entre els 280 m i els 1.250 m d'altitud, suma 100,19 km de distància i un desnivell positiu acumulat de 4.230 metres. Transcorre pràcticament per camins i pistes de muntanya. És una ruta d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió.

El Parc Natural dels Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic, amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre d'altres espècies animals s'hi pot trobar pràcticament en exclusiva la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica). La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

L'etapa de Beseit al refugi de Font Ferrera és la que es descriu com a segona, encara que la travessa també es pot iniciar o continuar des d'altres punts com Arnes, els refugis de Font Ferrera i de Caro, o Paüls, però cal tindre en compte que Arnes, Beseit i Paüls són els únics accessos amb transport públic.

El recorregut transcorre, en bona part, per estrets i engorjats molt humits. Després de passar per l'àrea de lleure del Parrissal cal endinsar-se, tot seguint el curs del riu Matarranya, pels estrets i les gorges que formen les Gúbies del Parrissal a través d'un camí que esquiva l'aigua amb passarel·les situades a poca alçada, sovint bastant precàries.

Posteriorment es continua per la senda del pas del Romeret que, amb graons metàl·lics i cadenes clavats a les roques, ascendeix entre les impressionants columnes que formen les Gúbies i torna al fons de l'estret barranc. S'arriba fins al naixement del Matarranya, punt en què es canvia de vall tot vorejant els cingles de la Coscollosa i s'accedeix al refugi de Font Ferrera, on s'acaba la jornada i es pot pernoctar.

Les persones amb vertigen o sense experiència en terreny abrupte poden fer l'etapa pel GR-8.

Recorregut
Des del nord-est i centre del Principat, cal dirigir-se a Beseit per les sortides 34 o 35 de l'autopista AP-7 (Reus Oest, Reus Sud), continuar fins a Reus per l'autovia (10 km) i prendre l'N-420 en direcció a Falset, Móra d'Ebre i Gandesa (70 km de bona carretera). Des de l'oest i el sud, cal dirigir-se a Gandesa a través de les carreteres C-12, de Tortosa a Lleida, i l'N-420. A Gandesa, des de la mateixa població o 6 km després per la mateixa N-420, es prendrà la carretera TV-3531 fins a Bot, la T-334 fins a Horta de Sant Joan i la T-330 fins a Vall-de-roures, on s'agafa una carretera local que mena a Beseit.

0,00 km (598 m). Se surt de Beseit per una pista asfaltada amb indicacions cap al Parrissal que remunta la vall del riu Matarranya en direcció sud. Es comparteix senyalització amb el GR-8 fins al barranc de les Marrades.

6,65 km (664 m). Àrea de lleure del Parrissal. La pista asfaltada s'acaba i es continua per una altra de terra, amb algun túnel foradat a la pedra, que poc després esdevé un caminet per endinsar-se a migdia, per algunes passarel·les de fusta arran de l'aigua, riu Matarranya amunt. Cal parar atenció, ja que n'hi ha algunes que rellisquen força i d'altres que es troben en un estat precari. El camí va saltant a banda i banda del riu per trams a voltes pedregosos i alguns cops perdedors: s'ha de tendir a seguir el curs del riu (SE). En trobar uns blocs de pedra de grans dimensions el trajecte es fa difícil de seguir: se supera el pas per l'esquerra.

9,12 km (720 m). S'arriba davant l'entrada de l'estret pas de les Gúbies del Parrissal. Hi ha dos opcions, depenent del cabal del riu (de les quals se n'ha elegit i georeferenciat, per precaució, la segona): si aquest és baix, es pot seguir pel barranc i travessar el congost per dins, podent contemplar així les altes parets des de la base; en cas contrari, es pren el camí del pas del Romeret enfilant-se a l'esquerra de l'estret tot pujant molt dret uns 100 m de desnivell. Després es flanqueja per un tram en què es pot contemplar des de dalt l'impressionant paratge que conformen les Gúbies del Parrissal i es descendeix, amb l'ajuda de graons i cadenes, per un camí amb molt pendent fins a tornar al Matarranya, que se segueix remuntant cap al sud-est fins al seu naixement, a l'estret del pont de la Guimerana (que, malgrat el nom, es tracta només d'un pas engorjat).

11,33 km (838 m). Pont de la Guimerana. Es deixa la vall del Matarranya i es pren un camí que puja a la dreta (O) per trobar i resseguir el barranc de la Coscollosa. Es troben diversos teixos; es passa pel costat del Teix de la Coscollosa.

14,69 km (1018 m). Després de remuntar la vall s'arriba a l'estret de la Coscollosa. En travessar-lo es desemboca, al costat d'una bassa, a una pista forestal, que es pren a la dreta en direcció S/SO passant més endavant vora la casa del Rei.

15,66 km (1063 m). Bifurcació. En un revolt a l'esquerra es pren un camí de la dreta (SO) que segueix el curs del barranc d'en Cervera, retroba i travessa al cap de poc la pista i, de seguida, surt a una altra pista amb una bassa al costat (km 15,90, 1098 m): també cal creuar-la i continuar pel camí que baixa cap al sud-oest. En pocs metres s'accedeix a una nova pista, que ara sí es pren a l'esquerra en el mateix sentit de la marxa (SO).

16,22 km (1090 m). En una bifurcació de pistes es deixa la de la dreta (O/NO) i se segueix per la principal en direcció sud-oest remuntant pel barranc dels Lladres.

17,70 km (1144 m). Després d'una forta pujada, quan la pista comença a planejar, en un revolt a l'esquerra s'agafa un camí de la dreta (SO) que duu al refugi de Font Ferrera.

17,90 km (1158 m). Refugi de Font Ferrera. Final de l'etapa.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

Adreces

647 847 105

Font: ACNA, SL - Generalitat de Catalunya i Estels del Sud
Més informació a la web del Palau Robert i a la web Estelsdelsud.com

Javascript is required to view this map.