Estels del Sud. 4 Refugi de Caro-Paüls

Ruta a peu des del refugi de Caro

Paüls

Època recomanada: tot l'any
Senyalització:

Descripció
La travessa Estels del Sud és un itinerari pel Parc Natural dels Ports, situat a ponent del baix curs de l'Ebre, que enllaça de manera circular els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis de Font Ferrera i de Caro. El recorregut discorre entre els 280 m i els 1.250 m d'altitud, suma 100,19 km de distància i un desnivell positiu acumulat de 4.230 metres. Transcorre pràcticament per camins i pistes de muntanya. És una ruta d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió.

El Parc Natural dels Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic, amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre d'altres espècies animals s'hi pot trobar pràcticament en exclusiva la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica). La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

L'etapa del refugi de Caro a Paüls és la que es descriu com a quarta, encara que la travessa també es pot iniciar o continuar des d'altres punts com Arnes, Beseit, el refugi de Font Ferrera o Paüls mateix, però cal tindre en compte que Arnes, Beseit i Paüls són els únics accessos amb transport públic.

L'itinerari, que segueix tothora el GR-7 com en l'etapa anterior, transcorre, en bona part, per la carena muntanyenca que des del Montcaro defineix la façana sud-est del massís del Port, que, durant el recorregut, es pot observar en tota la seua magnitud, des de les Roques de Benet fins a la vall de l'Ebre. Es passa per boscos, prats i carenes fins a baixar, entre cingles, al poble de Paüls, on es pot dormir a l'alberg o en diverses cases rurals.

Recorregut
Per accedir al refugi de Caro cal prendre des de la carretera C-12, que passa per Tortosa i Amposta, i a l'alçada de Roquetes, la T-342 en direcció als Reguers (O) durant 4 km.

Abans d'arribar-hi s'agafa una carretera asfaltada que surt cap a ponent i s'enfila al Montcaro. Als 15 km, un cop dins del Parc Natural dels Ports, cal deixar-la a l'esquerra —remunta fins a coronar el Caro— per seguir a la dreta i entrar a la urbanització dels Ports.

Al cap d'un quilòmetre es troba un trencall a mà dreta que duu al refugi de Caro en pocs metres.

0,00 km (1.107 m). Es parteix del refugi de Caro pel sender senyalitzat com a GR-7 que surt al costat del refugi en direcció nord. De seguida s'arriba a un collet i es baixa per l'altra banda.

0,91 km (1.032 m). Després de desembocar a una pista d'accés a unes cases es baixa fins al torrent i se segueix a mà dreta per una pista que duu en uns metres a una cruïlla: es pren a la dreta (NE) la pista que, sense creuar el torrent, hi marxa paral·lela.

2,93 km (1.021 m). Es deixa la pista per prendre un sender ben marcat de l'esquerra que puja cap al nord-oest. Un cop el camí planeja, s'eixampla esdevenint una pista que segueix en la mateixa direcció (NO) i creua perpendicularment una altra de més marcada (km 4,38, 1.147 m). Més endavant es canvia el sentit de la marxa (NE) i es passa pels colls d'en Caubet (km 6,16, 1097 m) i de Carabasses (km 6,79, 1.052 m).

7,54 km (989 m). Refugi lliure de les Clotes. El camí gira a la dreta cap al nord-est. Es travessen les rases del Maraco.

11,91 km (1.073 m). Es passa pel costat del mas del Maraco, situat en uns prats en què pastura el bestiar.

13,24 km (1.112 m). Coll de l'Enrajolada, al nord del cim de l'Espina. Se segueix recte (N), es passa més enllà pel coll dels Ginjolers i es continua en el mateix sentit de la marxa. Al coll dels Salers (km 14,19, 1.052 m) es baixa i se segueix un torrent que davalla cap al nord. Cal deixar-lo i, poc després, remuntar fins al collet de la Canal de Mantega.

15,45 km (975 m). Des d'aquest collet s'inicia la baixada cap a Paüls. Al km 16,59 (713 m) s'arriba a la part alta d'uns camps de fruiters, on es pren la pista que descendeix a la seua esquerra en direcció est i que més endavant voreja, també per l'esquerra, el mas de Castillo. Es prossegueix davallant tot fent un revolt tancat a la dreta. Als pocs metres es passa una tanca.

17,06 km (640 m). Es deixa la pista i s'agafa un camí de l'esquerra que es dirigeix al nord. Al km 18,36 (554 m) es desemboca a una pista, que se segueix a la dreta (E) en baixada. Al petit coll d'en Guasc (km 18,91, 483 m) es continua pel vessant esquerre i s'abandona la pista per prendre un camí de la dreta (N). Es baixa fins a un altre collet, on se surt a una pista.

19,24 km (436 m). Cal prendre aquesta pista, que de seguida passa a ser asfaltada, a la dreta, tot davallant cap al nord-est. Es troba l'àrea recreativa de Sant Roc, situada en un bell entorn boscós de pins i carrasques (alzines), amb l'ermita del mateix nom al capdamunt. Se segueix baixant per la mateixa pista en direcció NE fins a Paüls.

22,13 km (313 m). Paüls. Final de l'etapa.

Informació pràctica
Es recomana dur cartografia de l'entorn. Cal proveir-se de roba i calçat adequats, aigua i menjar suficient. Els usuaris d'aparells GPS poden descarregar-se els tracks i els Way Points des de la fitxa de la ruta.

Adreces

web: www.refugicaro.com

Font: ACNA, SL - Generalitat de Catalunya i Estels del Sud
Més informació a la web del Palau Robert i a la web Estelsdelsud.com

Javascript is required to view this map.