Via Verda de les Terres de l'Ebre

Ruta en bicicleta, a peu o a cavall de la Terra Alta al delta de l'Ebre

Via Verda, d'Arnes a Tortosa

Època recomanada: tot l'any
Senyalització:

Descripció
La Via Verda de les Terres de l'Ebre és una ruta turisticocultural que transcorre per l'antiga via fèrria de la Vall de Safan.

El seu traçat s'inicia a la capital de la comarca del Baix Ebre, Tortosa (on hi ha el km 0), i travessa les poblacions de Roquetes, Jesús, Aldover, Xerta i Benifallet, des d'on continua per la comarca veïna de la Terra Alta en direcció al Pinell de Brai, Prat de Comte, Bot, Horta de Sant Joan i Arnes-Lledó, municipi limítrof amb l'Aragó, en el traçat que ens porta fins a Vall-de-roures i finalment a la població d'Alcanyís.

Mapa de la Via Verda del Consell Comarcal del Baix Ebre

Al km 0 de la Via Verda, ubicat a Tortosa, i en sentit sud, naix el carril cicloturista Camí Natural de Tortosa, l'Aldea, Deltebre, que travessa els camps d'arrossars fins a arribar a la desembocadura del riu Ebre.

En total, un itinerari d'uns 150 km, que uneix el Parc Natural dels Ports amb el Parc Natural del Delta de l'Ebre, una magnífica experiència per a tothom que vulga fer una excursió tranquil·la en bicicleta, a cavall o a peu (també hi ha trams adaptats per a persones amb mobilitat reduïda), on descobrireu ponts, aqüeductes, túnels, antigues estacions reconstruïdes amb servei de restauració i allotjament, i el riu Ebre com a eix vertebrador dels meravellosos paisatges d'aquestes contrades.

Itinerari per la Terra Alta i el Baix Ebre
La Via Verda que travessa les comarques de la Terra Alta i el Baix Ebre, entre el que va ser l'estació d'Arnes i la ciutat de Tortosa, solcant els magnífics paisatges del vessant occidental del Port, els engorjats del riu Canaletes i la plana fluvial de l'Ebre, té un recorregut de 51,90 km i fins i tot hi ha un tram adaptat per a persones amb mobilitat reduïda entre Bot i la Fontcalda  (Gandesa).

La direcció que aquí us proposem té un desnivell en baixada de 450 m, i en pujada, de 30 m, però també podeu adaptar-vos aquesta ruta per trams i fer-la a l'inrevés, de Tortosa a Arnes. Descarregueu-vos l'opuscle Escapades i itineraris per la Via Verda editat pels consells comarcals del Baix Ebre i la Terra Alta. I si voleu fer el mateix recorregut que el GR terres del sud de TV3, mireu aquest enllaç.

Ruta Via Verda d'Arnes a Tortosa

L'itinerari s'ha adequat a la circulació de bicicletes amb l'asfaltat del sòl, la senyalització, la il·luminació dels túnels i la instal·lació de proteccions. A l'espectacularitat del recorregut cal afegir-hi l'al·licient dels 41 túnels que es travessen, alguns de llargada considerable (fins a 750 m) i dotats de sistemes d'il·luminació automàtica.

Recorregut d'Arnes a Tortosa
Des del nord-est i centre del Principat, cal dirigir-se a Arnes per les sortides 34 o 35 de l'autopista AP-7 (Reus Oest, Reus Sud), continuar fins a Reus per l'autovia (10 km) i prendre l'N-420 en direcció a Falset, Móra d'Ebre i Gandesa (70 km de bona carretera).

Des de l'oest i el sud, cal dirigir-se a Gandesa a través de les carreteres C-12, de Tortosa a Lleida, i la N-420. A Gandesa, des de la mateixa població o 6 km després per la mateixa N-420, es prendrà la carretera TV-3531 fins a Bot, la T-334 fins a Horta de Sant Joan i la T-330 fins a Arnes (31 km).

La població d'Arnes, a la comarca de la Terra Alta, està situada a 500 m d'altitud en un indret de gran bellesa paisatgística, abocada sobre l'espectacular retaule del Parc Natural dels Ports, on destaquen les roques de Benet. Passejant pel seu nucli urbà, declarat Bé d'Interès Cultural per la Generalitat de Catalunya, cal parar atenció al magnífic edifici de l'Ajuntament, d'estil renaixentista, a l'església de Santa Magdalena, barroca, i a diverses cases, arcades, portals i racons de fort aire popular i regust medieval.

El punt d'inici de la ruta és a l'antiga estació de Lledó-Arnes, situada a 5,5 km d'Arnes, a la dreta del km 9 de la carretera TEV-3303 en direcció a Lledó. Per un curt tram de pista de terra accedim a l'estació, on aparcarem els vehicles. A l'estació també hi podem arribar en bicicleta per una pista senyalitzada que naix a la T-330, immediatament a l'altra banda del trencall d'accés a Arnes (5 km; cal informar-se del cabal del riu d'Algars, que potser caldrà travessar arremangant-se els pantalons i descalços).

S'ha de posar el comptaquilòmetres a 0 i dirigir-se cap a llevant seguint el sòlid ferm asfaltat de la Via Verda.

Fins a l'estació d'Horta de Sant Joan el recorregut és pla i ràpid, tot i que ja es passa un primer túnel llarg. Al km 2,1 som a l'estació d'Horta de Sant Joan. La població, enlairada i 1 km al sud, domina l'entorn des d'un lloc privilegiat. Té un magnífic i brillant patrimoni històric i monumental, però és especialment coneguda pel fet que va ser aquí on Pablo Picasso, en dos dels seus fructífers retorns a Catalunya, sintetitzava els principis del cubisme en la seua pintura.

Seguim el recorregut. Ara, enfront, s'alça l'altiva muntanya de Santa Bàrbara amb el convent de Sant Salvador als peus, un altre motiu pictòric recreat per l'artista universal. Es rodeja la muntanya, l'itinerari gira cap al nord-est i inicia un suau declivi en baixada que durarà fins a la riba de l'Ebre.

Després de passar set túnels, fet que alenteix considerablement la marxa, al km 13,40 arribem a Bot, població agrícola que té l'origen en un assentament iber i l'únic nucli habitat directament travessat en la primera etapa de l'itinerari. El recorregut descriu un cercle quasi tancat per perdre alçada i s'encaixa en la vall del riu Canaletes, de gran bellesa.

Passem set túnels més i dos ponts espectaculars, l'estació de Prat de Comte (població situada a 4 km de la Via) i, al km 19, sortim sobre el santuari i balneari de la Fontcalda, pertanyent al terme municipal de Gandesa i situat a l'altra banda del Canaletes, en una raconada de gran bellesa.

Baixem la pista i creuem el riu; just passat el pont hi ha els brolladors d'aigua calenta que donen nom a l'indret. La Fontcalda és actualment un lloc d'estiueig i vacances, amb servei d'hostatgeria els caps de setmana, períodes de vacances i dies festius.

Remuntem el tram de pujada per situar-nos, de nou, sobre el traçat de la via i continuem itinerari avall. Al km 18 hi ha un túnel enrunat que cal vorejar per una pista oberta al costat esquerre.

La vall del Canaletes es va eixamplant i el paisatge canvia. Som al terme municipal del Pinell de Brai, a l'estació del qual arribem al km 23,80 del recorregut, després de superar set túnels més des del balneari de la Fontcalda. El Pinell queda a 6 km de l'estació per la carretera N-230.

En cas de partir l'itinerari en dos etapes, aquest és el punt més ben situat per a la recollida dels ciclistes. La Via va girant al sud-est i s'encara decididament cap a la vall de l'Ebre. En el km 27,1 passem el Canaletes pel pont de la Riberola i entrem a la comarca del Baix Ebre.

Ruta Via Verda d'Arnes a Tortosa

Els túnels se succeeixen amb gran rapidesa; tretze després de l'estació del Pinell, quan ja n'hem travessat 35. L'itinerari desemboca en una cornisa sobre el riu Ebre, que discorre lentament a l'altra banda de la carretera C-12, el traçat de la qual s'anirà entrecreuant, a partir d'ara, amb la Via Verda.

Seguint el recorregut trobarem l'Estació de Benifallet (on podeu fer nit o recuperar forces, si us interessa, ja que hi ha servei d'allotjament i de restauració), allunyada del nucli de població.

Al km 34,5 passem el darrer túnel del recorregut (el que fa 41) i som davant de l'assut de Xerta, una espectacular presa d'origen àrab que alimenta els canals dret i esquerre de l'Ebre. Construïda en diagonal al curs del riu, amida 310 m de cap a cap. Restaurada el 1149 per Ramon Berenguer IV després de la conquesta de Tortosa, no es va acabar del tot fins al 1411. Una moderna enclusa a la banda dreta de l'obra magna permet el pas de les embarcacions que naveguen pel riu. A més, a l'àrea recreativa de l'assut, a banda d'un mirador sobre el pont de la solitud, hi trobareu un modern i curiós rellotge de sol.

Al km 36,7 arribem a l'estació de Xerta. Situada en el centre d'un gran meandre del riu, Xerta ha sigut un dels passos tradicionals de l'Ebre per als llaüts i barques. Conserva un nucli antic de factura popular, amb una senzilla església barroca. Conegut com el poble dels cítrics, les delicioses i apreciades taronges de Xerta tenen un punt agredolç que li confereixen les aigües que les reguen.

Provisionalment, el curs de la Via Verda ha sigut tallat per la circumval·lació de la carretera C-12. Per tant, el pas s'ha de buscar per l'interior de la vila baixant des de l'estació per l'avinguda del mateix nom, seguint recte pel carrer del Calvari, girant a la dreta pel de Sant Martí i, poc després, a l'esquerra pel de Santiago Rusiñol fins a la plaça Major, on hi ha l'església. Davant, a la banda del sud, el carrer de Tortosa condueix a un camí que discorre vora el canal.

En arribar al km 38, just davant d'una àrea de lleure amb barbacoes, girem a la dreta, passem la carretera per sota i, a l'altra banda, remuntem cap a l'esquerra fins a atènyer de nou el traçat de la Via Verda.

L'itinerari discorre plàcidament ara entre horts i arbres de conreu, seguint llargs trams rectilinis. Passem la població d'Aldover (km 40,5) i, 4 km més avall, creuem la carretera C-12 per sota.

Al km 46,3 del recorregut, ja a les envistes de Tortosa i a l'altra banda de la carretera de Quatre Camins, hi ha l'àrea d'esbarjo de Jesús, darrer lloc de descans abans d'entrar al nucli urbà de Roquetes i Tortosa.

Arribareu al bell mig de Tortosa travessant el riu Ebre per l'antic pont del ferrocarril. Aquesta obra suposa no només donar continuïtat a la Via Verda, sinó que la seua prolongació al delta de l'Ebre per camins naturals que transcorren per la vora del canal la converteix en un actiu turístic encara més important, ja que enllaça dos parcs naturals: el dels Ports i el del Delta.

Pont Via Verda a Tortosa

Notes
La línia d'autobusos Tortosa-Arnes-Beseit facilita el retorn al punt d'origen dels conductors que hagen de recollir els vehicles.

Els túnels més llargs del recorregut disposen d'un sistema automàtic d'il·luminació interior. El mal estat d'aquest equipament obliga a disposar de sistemes propis d'enllumenat a les bicicletes. Sense aquest requisit, la travessia dels túnels es fa inacabable per lenta. Abans de sortir, cal informar-se de l'estat de la Via.

Informació pràctica

Per fer aquesta ruta cal portar una bicicleta equipada amb comptaquilòmetres, eines i equip de reparació de punxades, casc, menjar i aigua suficient.
Us recomanem dur cartografia de l'entorn.

Font: ACNA SL
Més informació a la web del Palau Robert

Javascript is required to view this map.